Presentació “ANYS LLUM”, Llibreria Babel (Castelló)
Llibre de poemes de Josep Porcar, Onada Edicions, 2019
XXI Premi de poesia Jaume Bru i Vidal, Ciutat de
Sagunt 2018
1. GLOSSARI
1.
A. GLOSSARI CIENTÍFIC
Any llum:
unitat de longitud aplicada al camp de l'astronomia que indica distàncies, com
en el cas de la distància que seàra la Terra amb una estrella llunyana, a una
galàxia, etc. Equival a la distància que la llum recorre en un any. La llum
recorre una distància en el buit de : 299.792,458
km cada segon, és a dir, un total aproximat de 9,5 bilions de km l’any.
Buit
Evangelista
Torricelli, l’italià inventor del baròmetre en el segle XVII, va crear el buit
per primera vegada en un laboratori.
Espaitemps
Hermann Minkowski el 1908
va introduir el concepte, que fusiona el temps i l'espai absoluts de la teoria newtiana
en una nova entitat de quatre dimensions, tres corresponents a l'espai i la
quarta al temps. Parlem també de la detecció de forats negres que xoquen,
d'arrugues en l’espai-temps
Gravitació
La llei de la gravitació universal de
Newton ens diu que la força d'atracció entre dos cossos, és proporcional al
producte de les masses i, a la vegada, inversament proporcional al quadrat de
la distància que separa els dos cossos.
Forat
negre i Forat de cuc
Matèria d'alta densitat en
concentració, amb una elevada força gravitatòria de manera que l'alliberament
té una velocitat superior a la de la llum.
Forat
de cuc
També
anomenat pont Einstein-Rosen. Un forat de cuc dos o més extrems, connectats per
un únic conducte, per on la matèria es pot desplaçar entre els extrems.
1. B. INTERPRETACIÓ
POÈTICA DEL GLOSSARI
Any
llum: devenir vital que deparen les
relacions humanes quan la implicació íntegra de cor i cervell es veu afectada
per buits en la retroalimentació afectiva.
Buit: estat anímic en què l’interior de la
persona ha estat expoliat de tota emoció positiva per causes no previstes o no
desitjades que actuen hostilment sobre la línia estable de la felicitat, que en
termes d’exigència mínima és aquell estadi en què la persona no té consciència
de desànim o defalliment d’esperit.
Espaitemps (fragment):
Era.
Forat negre a
contrallum
ara orbites el
record
on gravita tot
l’oblit.
«Espaitemps»
Gravitació:
la conjunció estable entre els components de la matèria no orgànica: el desig,
la pena, el dubte, l'admiració, el dolor, l'expiació, la justícia, la pau...
determinen el nivell de gravitació personal amb què podem orbitar pel món dels
sentiments i l'ànisa de futur.
Forat de cuc (fragmetn):
Com
que no hi ha déu ni en l’absència,
ni
lladre que me les torne, em consola imaginar
que
no vaig perdre cap ni una de les petges
regalades,
i que en algun forat de cuc
de
l’eternitat s’han unit per fi en l’única
i
afligida mà que cada nit pica la meua porta
i
pregunta si, per favor, pot colgar-se amb mi
al
llit, perquè als somnis d’enfora fa massa fred.
«Empremtes»
2. CRONOLOGIA
·
1706: Ole Romer, físic
danés, demostra que la llum té una velocitat finita.
·
1838: Friedrich Bessel, astrònom
alemany, usa per primera vegada el concepte any llum com a unitat de mesura.
·
2017: Rainer Weiss, Barry
C. Barish y Kip S. Thorne reben el Premi Nobel de Física “per
les seues contribucions decisives al detector LIGO i l’observació d’ones
gravitatòries”.
·
12 d'abril de 2019: Josep
Porcar, poeta castellonenc, presenta al públic una dimensió poètica dels Anys
llum, havent invertit 6 anys d’investigació metafòrica i de treball de camp
existencial.aiorqués, en la seua novel·la Light years
3.
PROVES EMPÍRIQUES
Obrim
les pàgines, d’una edició per cert molt
acurada, i es disposa una estructura en parts, que l'autor titula:
1) Sisme i diàspora
2) Pràctiques de salvament
3) Nou ecografies
precedides
per uns versos proemials, anomenats “Guant”, el poema pòrtic que ja estableix un correlat entre un símbol poètic encarnat
en la natura i els camins que s’intercanvien de pèrdua i de retorn, d’oblit i
de memòria. El poeta ens avisarà, en les endreces del llibre i en les notes,
que l'inici connecta amb versos del seu anterior llibre
“Nectari”, fet que ens situa sobre una altra òrbita, un cicle existencial que
pilota la nau de la poesia.
El
poemari que tenim a les mans presenta una combinació encadenada de poemes, que
podríem considerar una diagnosi sobre el camí de dunes que és desert, amb
horitzó anys llum, i travessa esforçat etapes d’una vida, la coneixença pròpia
per la mateixa experiència en primera persona.
PART 1 DEL POEMARI: SISME I
DIÀSPORA
contorns de fum callat, perfils
de boira cega, siluetes al ras
d’un udol sense ullals ni
bosc
«Walk
on the wild side»
(fragment).
On
tot comença a qüestionar-se i la matèria passsa a ser fum. Són els senyals d'un
sisme que sotraga el paisatge habitual i ennegreix l'atmosfera per apagar la
llum:
Si foc, si cendra, si vent.
No n’esperes cap explicació.
«Hefest al foguer» (fragment).
El deu
de la mitologia romana, Hefest, fill de Zeus i d'Hera, és un monstre
inabastable per a una lluita desigual, la de la incomprensió en el solatge de
la injustícia. La cosmologia, que enllustrava els estels de color poètic,
esdevé cosmogonia, desestructurada i aliena, imprevisible.
PART 2 DEL POEMARI: PRÀCTIQUES DE SALVAMENT
Imprevisible,
el telescopi
amb
què clissava el futur
se’m
va espatllar fa un món,
tres
amants, anys llum.
«Zoom Out»
(fragment).
Anys
llum de Josep Porcar és la sagnia artística
d’una evolució psicològica que acompanya les vivències intenses de l’individu,
la depuració simptomàtica d’un redescobriment en què la llum projectada sobre
els planetes, sobre els seus habitants, provoca ombres que provoquen hiverns
que provoquen hipotèrmies, en el sentit més íntim. Tanmateix, ni que siga per
virtut de la teoria heracliana dels oposats, cal l’existència d’ombres, foscors
i buits, perquè la llum renasca.
A la tristesa, que floreix on mor,
A l’alegria, tan fràgil si n’ignora
els cavalls i els cavallons, el punt de fuga.
«Viva» (fragment).
En
aquest sentit, renàixer és el retorn a la claror del paradís, però per una
òrbita diferent a la viscuda, perquè el solc de la decepció demana ponts de
fermesa. No s’explica la paradoxa de l'amor contradictori, que
es desdibuixa i reapareix... i es difumina i... s'esvaeix.
Les boniques melodies
dels esclaus fan de la rosa
pany i clau.
«Antífona
de la rosa borda» (fragment).
En
el camí estelar s’hi troben ara planetes nous, bells projectes il·lusionants
que deixen anar l’esguard al pas gravitatori de l’actitud humana, del valor de
la paraula amorosa, de l'exploració del cau del llop per un arqueòleg dels sentiments
salvatges.
Com llevar-se un matí i haver
perdut
les ratlles de les mans (...)
«Bisell»
(fragment).
Subtilesa
i força, macerades pel temps, el temps cronològic i el temps creatiu. Quan ens
endinsem ens transportem en els Anys llum del poeta, cada imatge
literària està compromesa amb la causa, sense esbandir cap dilació en la idea,
de manera que el lector ha dèscalar de l’espectació a l’hermenèutica, per a
interpretar quasi circumflex les emocions sagrades que el fil de la navalla
despulla en el protagonista. Un quadre clínic d’eufonies simètriques i de
sintaxi creativa, perquè no es trasnmet si no es viu, o altrament dit, no és
pur si no és poesia. I entre altres referències cultes, un petit homenatge
dissimulat a Ausiàs March:
de l’incendi de la sal fem bàratre i tint de poma
a la carn, cards entre llirs despullats d’aroma.
«A
Ghost» (fragment).
PART 3 DEL POEMARI: NOU ECOGRAFIES
Un estil molt personal, el
joc macabre i depurador alhora de sotmetre la bellesa dels versos a l'experimentació
constant de la relació entre el missatge i la poètica per comunicar-lo, el joc
creatiu de fer desfilar pel trapezi de l'estètica un camp semàntic llindar
entre la vida i el projecte, la delicada pell del no nascut, mereixedor
indiscutible d'una oportunitat de vida.
El bucle format pel turment
emocional i el llançament no explorat a l'espai futur conviu amb les clarianes
de la serenor que s'endevina baix de la cataracta:
Quan
s’acaba l’anestèsia, comença el malson.
«Aminocèntesi» (fragment).
Nou ecografies que
completen les nou metàfores de la gestació, on l'experiència dels versos
escrits ha d'aportar fonament al nou edifici dels espais per guarir les
ferides. Restituir l'amor, apaivagar la reflexió i ascendir a la talaia del nou
horitzó.
T’has fet lluny.
T’asseus, passeges per la
barra
la mirada, tecleges sense
més
un títol estrambòtic i a la
mudesa
intermitent afegeixes mans
a les butxaques,
distretament,
sense cap afany de
trobar-hi res:
forats a la dreta, engrunes
a l’esquerra, de pètals
secs,
gairebé pols, vellut remot
i pur
d’un infinit ínfim,
finíssim.
Tecles o pètals, cucs
blancs,
silencis de piano com roses
negres en la neu.
«Barra
espaiadora» (fragment).
Josep
Porcar perfila els poemes com les mans que acaronen les galtes del fang, en el
moment més crític de la creació. Deus i mortals units per a l’art, per a
significar que l’esperança sempre avisa i és tendresa entre el brancam. La
voluntat renascuda guaita impertinent pels selfies de les ecografies,
entre les llàgrimes de sang i de goig que reciclen la matèria morta i obren les
pupil·les blanques dels genitors, la pruïja dels poetes.
Manel Pitarch, 2019
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada