Any Carles Salvador (2015)



ÈXIT DEL MUSICAL "HAIRSPRAY"
REPRESENTAT PER 3r i 4t D'ESO



Argument de l’obra
Tracy Turnblad, una estudiant de secundària de la ciutat de Baltimore, té una passió: ballar. El seu somni és aparéixer al Show de Corney Collins, el programa de ball més conegut de la televisió, però té una cosa en contra: el seu perfil físic, és grassoneta i no té una figura aparentment apta per als ritmes de ball, cosa que li recorda constantment la seua protectora mare i també generosa de cos, Edna. Tanmateix, Tracy no fa cas i confia en la seua voluntat, perquè creu que ha nascut per a ballar. Quan captiva Collins amb un ball fet a l’institut, Tracy es guanya una oportunitat i debuta en el show. Immediatament serà la sensació del programa, cosa que disgusta molt la princesa vigent del show, Amber i la seua mare Velma, directora de la cadena televisiva que no espera altra cosa sinó a convertir la filla en diva del ball. Tracy ja no és únicament adorada per l’audiència, fins i tot l’amor d’Amber, Link Larkin, dóna la sensació és atret també per l’encant de Tracy i fa trontollar la relació amb la rossa pretenciosa. El programa esdevé un duel personal i mediàtic entre les dues protagonistes antagòniques, per aconseguir el preat títol "Miss Laca Adolescent" de Baltimore.
El problema de desigualtat racial que es viu a la ciutat desperta la consciència de Tracy sobre aquest tema. Sense preocupar-se per les possibles conseqüències, Tracy se suma a l’organització d’una marxa per a manifestar-se a favor de la integració, junt amb Maybelle, fet qua acaba amb la detenció de les joves. Covertida en pròfuga de la justícia, Tracy té complicat el seu futur immediat i la participació en la fase final del concurs de Corney Collins... 
El que passarà a partir d’ara és millor no contar-ho per si teniu ocasió de presenciar algun dia la representació en directe, que és un autèntic espectacle, o si preferiu visionar el vídeo d’una de les representacions, que adjuntem.

El Projecte

L’alumnat de l’optativa Taller de Dramatització i Teatre (3r ESO) va representar al final del primer trimestre tres obres de teatre breu, sobre textos de Vicent Palatsí. I ha preparat durant els 2n i 3r trimestres del curs la representació del musical inspirat en la pel·lícula de americana “Hairspray” (2007), dirigida per John Waters, on van actuar actors i actrius de la talla de John Travolta, Michelle Pfeiffer, Christopher Walken o Ellijah Kelley, amb cançons, música i ball dels anys 60 i rhythm and blues "downtown". La representació s’ha portat a terme en la sala d’actes del nostre institut, l’IES Miquel Peris i Segarra, els dies 9 i 10 de juny de 2015, en sessió per a l’alummnat i posterior per a familiars i amics, amb molt bona acollida pel públic.



Entre els objectius de l’optativa figura com a bàsic la pràctica de l’oralitat en valencià, per compensar el dèficit d’ús de l’alumnat en la nostra llengua, i superar els reptes de la representació dramatitzada en escena. Però en aquesta ocasió assumíem també com a part important de l’espectacle la integració de la música, les cançons i els balls. A part dels assaigs del text, que havíem adaptat al nostre gust, calia preparar molt bé les cançons i els balls, per a la qual cosa hem comptat amb la participació d’alumnes de 3r i 4t d’ESO que no formaven part del taller, però que s’han integrat amb total dedicació al grup d’actors, actrius i ajudants d’escena; una col·laboració imprescindible que ha ajudat a fer possible l’èxit del projecte, dirigit pels professors Sara Buendia (Música) i Manel Pitarch (Valencià Llengua i Literatura), amb la col·laboració especial dels departaments d’Educació Física i d’Eduació Plàstica i Visual.  Agraïm també la col·laboració al professorat del centre, que en tot moment ha facilitat els ajustos horaris per adaptar les necessitats d’assajar i de resoldre urgències perquè tot estiguera enllestit a temps, a l’equip directiu i les conserges, per l’ajuda constant en l’organització i l’acondicionament de la sala.

La nova normativa LOMCE que regula el nivell de 3r ESO no contempla la possibilitat que els centres de secundària continuem treballant amb l’optativa Taller de Dramatització i Teatre. Esperem que els administradors educatius del govern s’assessoren correctament i no caiguen en aquest despropòsit, perquè en negar la pràctica d’aquesta assignatura eliminaran un conjunt de capacitats lingüístiques i d’objectius competencials molt difícils de substituir.

__________________________________

ANY CARLES SALVADOR

Carles Salvador a Benassal 


Tots els investigadors que han escrit sobre Carles Salvador remarquen la importància que la seua estada a Benassal té en la seua vida i obra, atenent sobre tot a algunes informacions fins llavors inèdites. Ja va afirmar Vicent Andrés Estellés que l’estada a Benassal li va permetre fer-se “de poble”: la tasca docent, el matrimoni, la paternitat, la vida quotidiana… li permeten copsar la realitat -la gent i el seu parlar- des del seu nivell més elemental. I des d’aquest afermament dels seus arrels pot elaborar, en un període que tot just arriba als vint anys, la part fonamental de la seua obra, i posar els fonaments de la restant.
Segons els que el van conèixer, tenia la tipologia dels homes del Maestrat, com els seus avantpassats de Vistabella: amb cos rabassut i baix, però amb una gran energia i força d’ànim, traballador, sornut i, amb la terminologia local, “valent i curiós”. Com hem dit, naix i estudia a València, però després de rebre el 1916 nomenament de mestre en propietat de Benassal, s’hi transllada amb els seus pares, Ramon i Maria. Ramon era fuster, i va seguir exercint el seu ofici a Benassal, on morí i hi és soterrat. Maria era vellutera, i algunes famílies locals encara conserven esplendorosos brodats en seda que van eixir de les seues mans.
http://carles-salvador.espais.iec.cat/coneix-a-carles-salvador/biografia/carles-salvador-a-benassal/

El bes als llavis
Dins l'amagatall del cor
hi ha una galta pàl·lida,
la tebior d'un bes molt fi
i una paraula punxaguda
que tu mai no vas dir-me.

Dins l'amagatall del llavi
hi ha desiguals petjades
d'unes dents amorosides:
-Tot el somni d'un Amor
dorm, caut, al trébol dels llavis-.

Dins l'amagatall dels ulls
nia la teua mirada
ben farcida de guspires
com el cel replé d'estrelles...

El teu llavi s'esbadella.
Tremola al vent del desig, el teu cor...
I l'Amor, nu i fredolic,
cus i recús, per cobrir-se,
les sedes dels nostres records;

(la primera rosa que vas prendre'm,
el primer bes que et vaig collir,
tota la primera nit de noces
i aquell plor de primala que va fer,
en nàixer, el nostre fill).

("Poema de tu i jo", dins de l'obra El bes als llavis. Castelló de la Plana: Biblioteca de Contemporanis, núm. IX - Societat Castellonenca de Cultura, 1934)

* * *
Quin pensament de fulla tendra
quan et vaig prendre la mà!

I vas hissar les veles del somrís.
Jo vaig agombolar les ànsies del vent
i el Paradís vingué a nosaltres
sobre les onades del respir.

Quina blavor de vida
dins la salabror del bes!

Si es ponia el sol naixia la lluna.
La mà dins la mà
i una fortor de geranis entorn
vestida de paraules suaus...

Potser hi havia un rossinyol, també.
No sabríem dir-ho
perquè a les veles del somrís
es trencava tota cançó amorosa,
forana.

Amb nosaltres: la tendror de la fulla
i aquella punta d'aire que es rebrega als llavis...
I no altre, sino tu i jo.

(Poema "Idil·li", dins de l'obra El bes als llavis. Castelló de la Plana: Biblioteca de Contemporanis, núm. IX - Societat Castellonenca de Cultura, 1934) 
________




La llengua no té os

Comentaris